søndag 21. juni 2009

Å spare penger med å kjøpe drittmat del I

... Er noe av den mest ulogiske oppførselen jeg kan forestille meg. Og det som kanskje skremmer meg mest, er at svært mange nettopp bruker MATBUDSJETTET som første post de kutter i når de skal spare penger. Hvor mange ganger har man ikke hørt om folk som skal leve på knekkebrød/nudler/havregryn om de bare kan kjøpe seg *sett inn random dyrt klesplagg eller elektronikk*. Har du noensinne hørt det omvendte? Altså "Jeg bruker ikke penger på shopping fordi jeg prioriterer å bruke pengene mine på god og sunn mat?" Kanske ikke.

Jeg faller i perioder i sistnevnte kategori nemlig. Når jeg har lite penger en periode går kuttrekkefølgen som følger i utgiftspostene.

Shopping (ryker først)
Reising
Sosiale ting som koster penger (fest, kino, cafebesøk)
Mat (ryker desidert sist).

Jeg klarer ikke forstå hvordan enkelte mennesker mener at det å for eksempel å spare penger ved å kjøpe firekronerskneipp og spise det til alle døgnets måltider (eks) er god økonomi. Eller at det er noe å TJENE på å kjøpe økonomipakker med godteri. Eller chips.Eller cola. Jeg skjønner at man i perioder er nødt til å spare penger, og har selv levd på utelukkende havregryn og proteinpulver et par uker. Det handler ikke om snobberi, men det handler om enkelte prioriteringer. Og med tanke på hvilken MILLIARDINDUSTRI slankeindustrien er, tenker jeg iblant at de pengene folk legger igjen på Grete Roede kurs, når de kjøper 30 Dayskurer eller rensekurer eller detoxjuice, kunne kanskje heller vært brukt på å for eksempel legge en pose epler ned i handlekurven, å kjøpe karbonadedeig i stedet for kjøttdeig og kjøpt mer rene råvarer i stedet for å kjøpe "billig" halvfabrikata.

Mat er en investering i både egen vekt og helse. Å bruke drivstoffet til kroppen din, som man bare får en av til det største spareprosjektet på budsjettet ditt, vil koste deg dyrt.

5 kommentarer:

Nems sa...

Kunne ikke vært mer enig!
Helt latterlig at folk klager over å være blakke når de spiser 2 ganger på macdonalds om dagen liksom...

Anonym sa...

jeg skjønner ikke helt greia di. er du totalt opphengt i mat og helse, er du utdannet eller bare later du som du har peil? For det livet du skriver om her virker som den mest perfekte livsstilen.

Bolledeig sa...

Jeg skjønner for å være helt ærlig ikke greien din heller. Hva mener du med den mest perfekte livsstilen? Snakker du om min egen livsstil? Den er langt fra perfekt. Forfekter jeg det synet i bloggen min om at alt må være perfekt? jeg synes ikke det, om noe har jeg faktisk skrevet om at man skal la egne prioriteringer komme først, ikke andres oppfatninger av hva som er "perfekt".

Dette blogginnlegget handler jo om en personlig prioritering. Jeg vil ikke la drivstoffet til kroppen min som jeg kun får utdelt ett eksemplar av være det punktet der jeg først begynner å spare penger.

Trine sa...

Enig med deg :) Er selv samboer og vi har også matbudsjettet som det siste vi kutter ned på. Riktig mat er helt avgjørende for å fungere bra i hverdagen uansett!

Vi har vært heldige å få komme på middagsbesøk til familie osv når vi har hatt smått med penger, men vi har alltid fullverdige måltider hver dag :)

Unknown sa...

Enig! Hva vi spiser er så viktig for hverdagen, så hvordan folk kan spare inn først der når det "kniper" er egentlig ganske uforståelig - men vi er nå alle forskjellige...
Vi har endret kostholdet vårt i løpet av et drøyt halvår og hele familien har fått det bedre! Jeg har startet å skrive om det i en blogg; http://heidisinsunnerehverdag.wordpress.com/. Så viktig og interessant synes jeg at det er med sunn og riktig kosthold!