torsdag 14. mai 2009

Gode proteinkilder

Det er mange som kommer inn via protein-kildesøk, så jeg tenkte jeg skulle slenge opp et par av mine egne favoritter, som burde være et godt utgangspunkt til både sunne frokoster, sunne lunsjer og sunne middager :)

Egg
Et fantastisk produkt, som inneholder så og si alle næringsstoffer kroppen trenger med unntak av vitamin C. Svært anvendelig, billig, og lett å tilberede og variere. Vurderer å kjøre et innlegg med litt diverse eggeoppskrifter senere

Tunfisk og Kylling
Blir stort sett dekket i det kjedsommelige, overalt. Billig, kan brukes til det meste, lett å lage til. Bare styr unna kyllingprodukter med mekanisk utbeinet kjøtt, det er noe ræl, og smaker skikkelig vondt. Forøvrig kan tunfisk fint brukes som "kylling-erstatning" i blant annet thaimat, det har jeg prøvd selv med stor suksess ved flere anledninger.

Svinekjøtt
Kan igrunn brukes til det meste. Spesielt begeistret for svinekjøtt i ulike woker, men skinke er også et fint valg i for eksempel pastaretter, gratenger, eller stekt som skinkebiff. Ikke så gira på svinekjøttdeig, det synes jeg gir for lite smak i forhold til for eksempel karbonadedeig.

Sei
Svært proteinrikt, fettfattig og rimelig billig (billigere enn tunfisk når man velger billigste variant, takk for presisering Anonym!). Ovnsbakt sei med masse grønnsaker og en krydret tomatsaus er en fantastisk, kjempesunn middag som nærmest lager seg selv. Det er også godt med stekt sei!

Laks
Rikt på omega 3, godt på smak, kjapt og enkelt å lage, rimelig billig, passer til veldig mye forskjellig mat, fra pastasauser til grillen. Min personlige favoritt er bare ovnsbakt med sitronpepper og masse grønnsaker til. Enkelt og greit.

Proteinpulver
Dette kan tilsynelatende virke som en nødløsning, men kan være kjekt å ha både i perioder der matlaging ikke er høyt prioritert, og når det skal gå fort. Det blir ikke så mye "pulver" på meg på en gjennomsnittlig dag, men det er veldig kjekt å ha liggende.
Jeg kjøper kosttilskudd hos http://norkost.no og http://myorevolution.com (og nei, jeg får ikke en dritt for å anbefale dem :D )

2 kommentarer:

Anonym sa...

Frossen sei må da være billigere enn tunfisk? 17 kroner eller så for 625 gram, mot 5 kr for 120 gram tunfisk?

Anonym sa...

Det har du selvsagt helt rett i :) Jeg skal fikse