søndag 31. mai 2009

Store mengder Cola er ikke sunt

Før man anklager VG for å kjøre en "stating the obvious", ville jeg gjerne se litt nærmere på akkurat denne artikkelen.

Brus konsumeres i stadig større mengder hvert eneste år. Lightbrusens inntog har gjort at man i tillegg kan drikke store mengder brus uten å få noen kalorier fra det. Men er det sunt å drikke brus i så store mengder? Representanten for Coca Cola uttaler:

Kommunikasjonsdirektør Stein Rømmerud i Coca-Cola Norge sier til VG Nett at brus ikke er ment å skulle konsumeres i så store mengder som det forskerne har tatt for seg.


Mengdene var 2-3 liter daglig. Kjenner dere noen som drikker så mye brus hver dag? Jeg kjenner opp til flere. Og kaliumforstyrrelser er ikke til å spøke med, da det kan føre til uregelmessigheter i hjertet (er noe av den samme greia som gjør bulimi til en så farlig sykdom som den er). Kalium finner vi blant annet i bananer, om man skulle trenge en ekstra grunn for å spise nettopp det.

Jeg er ikke noen tilhenger av å skulle gå rundt og bekymre seg over alt mulig rart, men akkurat denne overdrevne brusdrikkingen tror jeg det ikke er så dumt å ta tak i. Det er plenty av andre gode grunner også (blant annet tannhelse) og dette er for mitt vedkommende bare en ekstra sten til Cola-byrden. Det var aldri meningen at vi skulle leve av brus, tross alt ;)

1 kommentar:

. sa...

Man kan vel si at Store mengder av sukker er skadelig