mandag 29. desember 2008

SLUTT Å KALLE MEG FEIT!

I løpet av et døgn har jeg blitt kalt feit i alle kanaler, og nå er jeg lei! Nå er "julekosen" over, og da kommer slankehylene fra alle kanter. En ting er å markedsføre sunn mat, en sunn livsstil og mosjon, det er jo bare positivt. Men åpenlys spilling på at "du er ikke god nok" det HATER jeg.

La meg fortelle deg om min dag.

Jeg går forbi et butikkvindu og ser reklame for et ikke navngitt (og trolig helt ubrukelig) naturmiddel brukt til vekttap. Dette skriker fra vinduet:
"Få tilbake idealvekten i dag"
Nei takk, jeg er faktisk idealvektig i dag, og trenger ikke gå ned i vekt. Ditt forsøk på å få meg til å føle meg feit for å kjøpe et meningsløst kosttilskudd, det feilet. Og jeg håper at ingen andre faller for denne nedrige måten å spille på folks usikkerheter på. Makan....

Så ser jeg dagens Dagblad: "Få bort juleflesket" "rens julen ut av kroppen"
Jeg har kanskje ikke fett på kroppen, men jeg ser verken glitter eller julenisser på det, så juleflesk er det i hvertfall ikke. Og jeg liker julen jeg, og har ikke noe behov for å rense den bort. Forøvrig er det vel ikke så mye annet enn huden som kan renses på kroppen uansett...

Ukens KK har en fin "nyttårsdiett" til man skal slanke bort julekiloene. Jeg vet jo at slikt selger blader men jeg er litt lei av at alt av media bare ANTAR at jeg er misfornøyd med kroppen min, og egentlig bør slanke meg. (obs. nå blir jeg litt melodramatisk) Men hvilke signaler sender vi egentlig til unge (og gamle for den saks skyld) når vi bombarderes med beskjeder om at
  • Du er ikke tynn nok!
  • Du er misfornøyd med kroppen din!
  • Du har ikke idealvekten men vi kan hjelpe deg!
Å spille på folks usikkerhet er en sikker måte å tjene penger på, men jeg synes faktisk at man kunne begynne å holde seg for god for det. Det er ikke slik at alle MÅ slanke seg, det er ikke slik at alle er misfornøyde, men når vi får slengt mot oss at vi egentlig burde ta klypetak i sideflesket og være klar for kræsjdietten første januar, så er det jo lett å tenke at "ja dette gjelder nok meg også". Og når voksne mennesker kan påvirkes slik, hvordan tror man at unge har det? Jeg synes vanligvis at det er en billig "løsning" å skylde på media og reklame når det gjelder selvbildet til folk, men akkurat i januar er det på sin plass.

Dette ble et sintere blogginnlegg enn jeg vanligvis har, men selv jeg har en smertegrense. Neste innlegg blir lystigere.

4 kommentarer:

Anne sa...

Veldig enig med deg. Jeg tror nok grunnen til at du er sint er fordi du vet selv at slike "lokkedietter" ikke fungerer. De lover glitter og stas de rett og slett ikke kan holde. For hva hjelper det å miste 3 kg vann? Det er jo fettet vi vil ha bort, ikke _vekta_...

Heldigvis tror jeg "folk flest" er såpass opplyst at de innerst inne skjønner at kosttilskudd og agurkdiett egentlig ikke fungerer særlig bra. Men folk vil bedras.

Her om dagen leste jeg "Shape Up" hjemme til en venninne. Største møkkamagasinet jeg har lest. Kun laget for at folk skal fortsette jojo-diettene sine. Ingen vitenskapenlige eller seriøse artikler, kun masse flims-flams beregnet på et så bredt publikum som mulig (og dermed passer det for ingen.) Jeg ble rett og slett sur!

Anonym sa...

Ja og nei. Jeg er like provosert over at man på død og liv skal spille på usikkerheten til folk, uavhengig av om det faktisk hadde fungert eller ikke. At man tar som utgangspunkt at alle er misfornøyde med seg selv, og bør forbedres på alle måter er en uting!

Anonym sa...

Takk, Bolledeig!
Takk for at du belyser dette, som jeg virkelig har fått helt opp i halsen. Har "arvet" endel ukeblader fra min bestemor i perioder, og kan ikke huske sist jeg så en forside som ikke omhandlet slanking. Hvorfor kan ikke folk få lov til å være fornøyde? Hvorfor skal vi bli enda mer kritiske, kikke oss en ekstra gang i speilet, og hvorfor skal flotte, normale mennesker få et slankebehov. "Gå ned 5 kilo før jul", "Slik blir du kvitt 3 kilo før helgen", "Gå ned MINST 1 kilo i uken", "Bikiniklar på 4 uker"... Kunne fortsatt i det uendelige...

Gi meg en seriøs, fornuftig, gjennomtenkt, gjennomførbar og positiv artikkel om kosthold/slanking/trening, så skal jeg vurdere å kjøpe magasinet. Men enn så lenge så går jeg rett forbi bladhyllen på butikken. Det siste bladet jeg kjøpte? Tommy og Tigern Julehefte...

Jeanette sa...

Hei. Synes innlegget ditt er godt skrevet. Du har veldig rett i at det er en enorm og usunn fokus på slanking.
Selv omoogle har valgt å bruke 90 pst. annonseplassen rundt innlegget ditt til "ned i vekt annonser".
Jeg har selv merket at jeg fokuserer mer på kropp og vekt nå, enn jeg gjorde som tenåring. Og jeg veier det samme. Men det er såpass mange år siden, at slankehysteriet ikke var så gjennomgripende som nå.
:)