onsdag 4. mars 2009

Kosttilskudd - favoritter

Jeg har brukt uhorvelig mye penger på kosttilskudd. Man kan kanskje si pinlig mye penger også, faktisk. Noe har jeg vært storfornøyd med (kommer tilbake til det) og annet har bare hatt en effekt på lommeboken.

Kosttilskudd markedsføres jo som så mye rart, som alt fra slankende til muskelbyggende, og i det hele tatt. Fellesnevneren for mye av det er at de overhodet ikke kan dokumentere at de virker. I tillegg har det vist seg at en del helsekostprodukter faktisk har inneholdt ganske mye annet enn det som er blitt deklarert, det seg være høye innhold av koffein, eller stoffet synefrin, en efedrinanalog, for å nevne noe. I tillegg har en del av disse tilskuddene vært forurenset. Disse tingene kommer jeg til å komme tilbake til i senere innlegg

Hvilke kosttilskudd liker jeg?

Mitt #1 er absolutt uten tvil proteinpulver.
Jeg er ganske lat i matveien, og derfor er muligheten til å kunne erstatte litt kokkelering med proteintilskudd når det holder hardt uvurderlig. Proteiner har jo en dokumentert effekt på muskeloppbygging også (selvsagt) og er absolutt verdt pengene, i hvertfall for lathanser som meg som gjerne erstatter ett av dagens måltider med en shake, en frukt, og litt nøtter :)

#2 Omega-3 (fiskeolje/selolje)
Omega 3 har også en dokumentert effekt. Riktignok har det vært en noe overivrig hallelujastemning med tanke på dette preparatets effekter i forhold til den dokumentasjonen som faktisk har foreligget, sett fra mine øyne, men jeg synes absolutt det er verdt pengene. Spesielt gjelder dette dem som ikke er flinke til å spise fisk til vanlig. Her er det ofte mange gode tilbud ute og går, så det er lurt å holde øynene oppe spesielt når man er på apoteket.

#3 Kreatin
Ikke alle responderer på kreatin, men jeg har gjort det, og jeg har hatt en kjempeeffekt av kreatin både med tanke på styrkeøkninger og på restitusjonstid etter trening. Anbefaler alle å prøve et kreatin monohydrattilskudd (det er billig, og det beste du kan få på markedet) for å komme til det neste nivået, på treningsfronten, that is :)

Ingen kommentarer: