torsdag 16. april 2009

Ned ti kilo på tre dager

Bli slank med en pille, få sixpack på to minutter om dagen, gå ned fem kilo med et slankeplaster. Det virker som om det ikke er noenting som får oss til å kaste ALLE kritiske tanker overbord og gir oss større vilje til å tro på selv de merkeligste markedsføringstriks enn slankeindustrien (ok, kanskje ”Bli rik fort”-muligheter, men det er ikke det denne bloggen handler om)

La oss oppsummere.

Vi vet jo alle at det ikke funker. Jeg har såpass velutviklet tro på menneskeheten at jeg helt 100% ærlig ikke tror at det finnes mennesker i dag som tror at de kan gå ned fem kilo på en uke dersom de bare bruker en eller annen mystifistisk pille.. Folk er ikke dumme, selv om feiloppfatningen ”feite folk er dumme og lettlurte” er skremmende utbredt. Folk er absolutt ikke dumme. Men en del av dem er ganske desperate. Og desperate mennesker er villig til å prøve ganske mye rart.

Er slankeindustriens markedsføringsmetoder til tider nærmest uetiske? Jeg synes det. I en del tilfeller er de jo også i strid med markedsføringsloven, men ting blir jo ikke endret før man tvinger folk til å gjøre det. Bedre blir det ikke av at det virker som om en del preparater (for jeg fokuserer altså på piller her) nærmest har funnet en snarvei inn i hjemmene våre, nemlig med ”gladhistorier” om Anna på 55 som gikk ned 10 kg kun ved hjelp av ditten og datten, smurt over hele forsiden på et eller annet ukeblad.

Vi har jo lyst å være et unntak. Unntaket som legger på seg selv om man er i kaloriunderskudd, unntaket som legger på seg 4 kilo muskler på en måned når man begynner å slanke seg (det er ikke dietten som gjør at jeg ikke går ned i vekt altså!) og i siste instans – unntaket som faktisk får effekt av slankepiller. Og når vi får slengt ”suksesshistorier” som dette etter oss, får vi jo inntrykk av at det er flere av dem enn det faktisk er, og man får tro på at kanskje dette kan virke likevel.

Jeg vurderer å sende en mail til de største ukebladene og komme med følgende pitch. ”Jeg har gått på x antall naturprodukter og andre ting som har lovet meg slankeeffekt, men har aldri gått ned et gram av det – vil dere kjøre historien min?” Det er svært mange av oss, men ingen tør å komme frem med det, nettopp fordi det er pinlig å bli lurt av reklamer for slankepiller, og derfor holder vi kjeft og lar industrien kjøre på som de har gjort i årevis.

Om noen blader ville vært interessert i en som hadde prøvd disse pillene og ikke hadde blitt verken slank eller syk, men hadde fått slanket lommeboken grundig? Jeg kommer ikke til å holde pusten akkurat.

1 kommentar:

Unknown sa...

Amen. Moren min spiser noen mystifistiske piller, og det har hun gjort så lenge jeg kan huske. Ikke at hun har gått ned noe av den grunn. Tror hun er redd for å gå opp hvis hun slutter.