onsdag 15. april 2009

Prisgitt våre egne gener?

Jeg kan vel på noen måter si at jeg har hatt ”flaks” sånn rent genetisk. Med det mener jeg at jeg har fått utdelt en kropp uten disposisjon for noen nevneverdige sykdommer, og jeg har også en kropp som responderer fort på trening. Men med i den ”pakken” kom også det at jeg først og fremst legger på meg på magen (litt på samme måte som menn) så magen blir så og si aldri flat uansett hvor slank jeg er.

Samtidig har jeg blitt utstyrt med en kropp som egner seg særdeles dårlig til ganske mange idretter, jeg er for lite myk til å kunne bli noe særlig flink i turn, jeg har feile hofter og for korte bein til å kunne danse med Nasjonalballetten, jeg har for dårlig øye-hånd koordinasjon til å hevde meg noe særlig i ballidretter, og denne listen er lang som et vondt år. Samtidig ser jeg resultater av treningen min fortere enn svært mange andre jeg trener sammen med, og det er noe jeg er svært takknemlig for.

At jeg hadde gode gener tross alt var noe som tok meg mange år å innse. Det var mange lettere overvektige i familien min, så det var enkelt å tro at jeg var genetisk dømt til en tilværelse i overvekt hele livet mitt, spesielt siden jeg hadde vært lubben hele oppveksten og derfor ikke ”kjente til” noe annet. Siden jeg heller ikke var noe god i ballidrett (som så og si er det eneste som skolen vurderer deg på i alle gymtimer) var jeg helt sikker på at det var game over.

Det var en ren tilfeldighet at jeg kom meg på et treningsstudio for noen år siden. Det var bare flaks at jeg holdt ut lenge nok til at jeg så resultater (vanligvis foretrakk jeg å gå hardt ut i to uker, og deretter gi opp noen måneder) Å faktisk få noe til etter å ha mislykkes så mange ganger ga en mestringsfølelse jeg med hånden på hjertet aldri har opplevd maken til.

Bare fordi du har overvektige i familien betyr det ikke at du er genetisk dømt til en tilværelse i overvekt. Genene våre bestemmer mye, men langt i fra alt. For ikke å snakke om at det kanskje er enda viktigere for deg enn for andre å gripe fatt i problemet før det blir for stort. Det er faktisk ikke så mye som skal til. Det finnes ingen unnskyldninger for å frarøve kroppen å være i form, gjør noe med det i dag.

Ingen kommentarer: