torsdag 9. april 2009

Salat – hjørnesteinen i et sunt kosthold

Jeg elsker grønnsaker, og prøver å spise så mye grønt jeg kan hver eneste dag. Men siden det å øke grøntinntaket i en del tilfeller etterlater et ganske bra innhogg i lommeboken, synes jeg man gjerne skal prioritere litt også.

Når folk skal begynne å spise ”sunt” begynner en god del av dem å spise salat. Disse salatene har ofte et par påfallende likheter:
Veldig mye salat, agurk, tomat og selleri – og lite annet. Når man spiser en salat så og si robbet for både karbohydrater, protein og fett (eller om du vil, til en stor grad robbet for næring) får man noen effekter:
- Man blir sulten igjen så og si med en gang
- Man må spise svært mye av det – som er dyrt
- Ulvehungeren 2 minutter etter måltidets slutt dreper motivasjonen
for å nevne noe

Når det er sagt, kan en slik salat være finfint til å supplere et måltid og er greit som vomfyll, men enkeltstående som et måltid er det helt håpløst, enkelt og greit.

For en person som lever på et noe strammere matbudsjett ville jeg ikke anbefalt et stort salat-inntak. Jeg har jo forstått at salat er blitt opphøyd som selve hjørnesteinen i enhver ”kaninfórdiett”, men jeg er ingen tilhenger. Grunnen er som følger:

- Salat inneholder rimelig lite næring i forhold til pris, og egentlig mest vann. Hodesalat og kinakål har ok pris, men er kjedelig på smak i forhold til dyrere salattyper.
- Salatkvaliteten i norske butikker er til stor grad til å begynne å gråte av, og spiser man kjip mat, så blir man matlei etter hvert.
- Det finnes bedre alternativ på grøntforfronten, blant annet brokkoli, og spinat, som kan vel så bra som vomfyll og i tillegg er det mer næring i det.

Jeg sier ikke at folk skal slutte å spise salat, nødvendigvis. Det kan jo være sunt nok, det, og er et fint tilbehør til middager, for eksempel. Men jeg vil anbefale folk å åpne øynene for andre alternativer (og igjen, tenk spinat og brokkoli!), og i tillegg prøve å utvide salatbegrepet litt. En salat bør være like bra ernæringsmessig balansert som andre måltider, det vil si ca 1/4 protein, 1/4 karb og resten ”fyll” av ulike typer grønt. Men ikke stirr dere blinde på salaten i grønnsaksdisken, det finnes svært mange andre gode alternativer!

Ingen kommentarer: