onsdag 8. april 2009

Push/Pull

Svært mange slurver med draøvelser, og grunnene kan jo være flere. Draøvelser er ikke like morsomt (Roing ser ikke like barskt ut som benkpress), ryggen har muskelgrupper det er lett å ”glemme”, man har ikke lyst å bygge en bred rygg eller å få muskuløse skuldre etc.etc.

En del jenter trener jo en del brystmuskulatur, enkelte som et forsøk på en liten oppstramming i front, for å nevne noe. Hvor mye det faktisk hjelper er ikke noe jeg gidder å gå inn på, men jeg ser i hvertfall klart trenden. Baksiden av skuldrene får derimot stort sett være i fred (hvilke muskler jeg mener? Tenk deg at du skal holde fast en appelsin mellom skuldrene på ryggen, og du har funnet dem).

Hva skjer? Jo, brystmuskulaturen blir dominant, og begynner å dra skuldrene fremover, som om ikke det skjedde ofte nok på grunn av pc-skriving, for å nevne noe. Effekten er fremoverroterte skuldre, økt risiko for ulike ”vondter” rundt omkring, rundet rygg og andre uhumskheter. Så i dag skal jeg slå et slag for en del gode draøvelser, som nedtrekk, roing og markløft.

Fordelen med disse øvelsene er også at man slipper å stå like mye i kø på treningssenteret, fordi disse øvelsene ikke blir prioritert.

Jeg vil forøvrig bare si at det er, i mine øyne, ingen øvelse som er kulere enn chins, den ultimate dra-øvelsen. Å overvinne sin egen kroppsvekt på den måten er utrolig kult. Anbefaler alle å prøve.

Ingen kommentarer: