lørdag 5. april 2008

Den store stygge fettfobien

"Hva med nøtter? Er nøtter sunt?"
"Nøtter inneholder fett, og fett er usunt"

"Se på denne salaten som inneholder sunne grønnsaker og pasta. Heller du deretter olje over denne dressingen, heller du over noe som inneholder 100% fett. Den sunne salaten din er nå blitt til en kaloribombe"

"Så lenge maten du spiser inneholder under 30% av energinivået fra fett, kan du spise av hjertets lyst"

Er dette dårlige råd gitt mellom venninner over en kopp kaffe? Fikse ideer? Nei, dette var ting jeg leste svart på hvitt i en slankebok jeg leste religiøst på slutten av nittitallet/begynnelsen av dette årtusen. Moralen var klar, fett var fienden, og den enkleste måten å bli slank, var å kutte alt fettet ut av kostholdet, så løste alle problemer seg. Det var overhodet ingen klassifisering på godt og dårlig fett, fett var dårlig i alle varianter.

Så jeg gjorde som jeg fikk beskjed om. Jeg begynte å lese hver eneste varedeklarasjon jeg kom over, og plasserte matvarene i kategorien sunne og usunne, etter hvor stor prosentandel av energien som kom fra fett. Noen eksempler

Avocado. 95% av energiinnhold fra fett. Usunt
Nøtter. 75% av energiinnhold fra fett. Usunt
Laks. 58.5% av energiinnhold fra fett. Usunt
Hvit Pasta. 28% av energien kommer fra fett. Halvsunt
Smågodt 5% av energiinnhold fra fett. Kjempesunt! Spis så mye man orker =D
Loff 8% av energiinnhold fra fett. Kjempesunt

Nå, hva er igrunn galt med dette? Vel, den verste fettskrekken har vel igrunn lagt seg over landet, og de positive effektene av fett har kommet tydeligere frem. Men man skal ikke langt tilbake før low-fat var ensbetydende med sunt, men dette er jo nå erstattet med et nøkkelhull. (som i sin ytterste konsekvens har resultert i at en variant av Pizza Grandiosa har fått nøkkelhullsmerke, mens makrell i tomat ikke har fått det) Likevel er det i disse baner svært mange tanker når de ønsler å gå ned i vekt, det første som kuttes er gjerne fettet. Fettet blir ofte erstattet med sukker, men det skal jeg komme tilbake til senere når jeg skal skrive om lettprodukter.

Jeg husker selv da jeg satt meg selv på "diett" og ville kutte fettet. Typisk begynte man dagen med Kellogs spesial K, eller Fitness-blandinger, for det måtte jo være kjempesunt. Det hadde jo kun 1 prosent fett! Problemet var dessverre at en del av blandingene var så søte at man kunne liksågodt spist frosties. Knekkebrød med pålegg ble erstattet av yoghurt med müsli (yoghurt er magert = sunt, müsli er magert = sunt). Til middag spiste jeg gjerne bare karbohydrater og salat, og protein var kun aktuelt hvis jeg hadde en proteinkilde med fettprosent under 30. Det gjalt stort sett bare mager fisk, kylling, og renskåret svinekjøtt. Ofte ble det salat, og pasta. Og jeg ser stadig folk som sverger til denne dietten den dag i dag, og resultatet er stort sett det samme hver gang, nedgangen er dårlig eller stopper helt, og blodsukkeret går som en jojo. I tillegg gjør den lave andelen av protein og fett i kosten at man føler seg mye mindre mett, for fett og protein metter bedre enn karbohydrater.

Jeg har ingen interesse av å pushe på noen et Atkinskosthold robbet for karbohydrater, eller et kosthold tilpasset en toppidrettsutøver med 80-90% karbohydrater. Men jeg prøver mitt ytterste for at fettfobien skal miste taket i folk. På grunn av fikse ideer med dårlig vitenskaplig hold, gikk jeg rundt og spiste sukker for å gå ned i vekt (i sin ytterste konsekvens) i åresvis. Og det er kanskje ikke nødvendig å si at det ikke funket, for først 9 år etter at jeg leste den boken kom jeg ned i en vekt jeg faktisk trivdes i selv. Så hvis du vurderer å gå ned i vekt, vær så snill å ikke gå for kellogs spesial K og riskakedietten. For min skyld

Ingen kommentarer: