mandag 7. april 2008

Detox?

Jeg har til min store fascinasjon observert en del alternative sannheter med tanke på kosthold og helse. En av de største pådriverne av dette har vært i naturmedisinen, der tanken om at enkelte urter, dietter og liknende, skal bote for de dårlige effektene den moderne livsstilen vår har på oss med stekt mat, røyking, forurensning, og i det hele tatt. Tanken er forsåvidt ikke så dum, og i mange tilfeller er det jo faktisk også dokumentert at man kan gjøre noe (f.eks. antioksidanter for å bekjempe frie radikaler) men dette "utrenskningsfenomenet" har jeg til gode å se noen troverdige og gode resultater av. Blant annet fordi kroppens egne rensemekanismer faktisk fungerer ganske godt. Både nyrer og lever jobber hardt i vår tjeneste for å fjerne dritt fra kroppen (fikk du lyst på leverpostei nå?)

De eneste stedene der jeg har hørt om positive reaksjoner til "utrenskning" har vært folk som har gått fra et kosthold med kaffe og røyk til frokost, kaffe og wienerbrød til lunsj, stekt kjøttdeig, rødvin (og røyk) til middag, og avsluttet dagen med smågodt, og som har blitt satt på rensekurer der de ikke har fått lov å innta koffein, alkohol eller sukker, og skal spise mye grønnsaker og annen sunn mat, og gjerne trene.
At man føler seg bedre da er vel ingen bombe, ettersom man går fra et direkte skadelig kosthold (ok, ikke rødvinen da) til å spise grønnsaker, drikke vann og spise mer fornuftig mat generelt. Det sier seg selv at denne prosessen vil føre til et mer stabilt blodsukker, og gjerne større overskudd enn -in dietten. Sunn mat gir overskudd, trening gir overskudd, det er ikke kroppen din som har blitt "renere". Du har bare sluttet med noe som har vært skadelig for kroppen, og erstattet det med noe bra. Supert.

At enkelte med treg mage får det bedre ved å introdusere fiber har heller ikke noe med utrensning å gjøre, for man "rensker" ingenting av å tømme mageinnholdet. Men en del tror akkurat dette, og det gjør at de tradisjonelle rensekurene man får kjøpt er blandinger av vanndrivende midler og avføringstabletter. Den eneste "rensekuren" jeg kan forestille meg fungerer, er om man tar fettsuging, og dermed kvitter seg med giftstoffer som er lagret i fettvevet (for det er der det havner, ikke i fordøyelsen...)

Dersom noen kan vise meg noen vitenskaplig dokumentasjon på at "detox"-kurer gir deg noen utrensende effekt, er jeg veldig interessert i å høre det. Nei, at du får renere og bedre hud av trening og sunn mat betyr ikke at det har hatt en detox-effekt. At du får kviser av detox-kuren din gjelder heller ikke. Cold, hard evidence. Det hadde gjort seg.

Ingen kommentarer: