torsdag 10. april 2008

Ned i vekt med en skje olje om dagen?

Jeg er alltid interessert i forskning på området kosthold, slanking og trening. Nå er ikke dette breaking news akkurat, men er et ganske morsomt konsept likevel, så jeg gir det litt spalteplass.

Seth Roberts (Ja, det han i OC ville hett hvis han giftet seg med Summer og hun fikk viljen sin) er en professor i psykologi ved Berkeley i California. Han har vært kjent for å utføre en del høyst merkelige forsøk på seg selv, i vitenskapens navn. Han har blant annet både sett på ulike måter å bekjempe søvnproblemer på, og uren hud, for å nevne noe. Men her skal han altså skrive om vektnedgang. Han hadde prøvd mange ulike måter, men fant til slutt noe som fungerte for han. Forskningsrapporten er enda ikke blitt publisert, men ligger i en relativt ferdig versjon på internett.

Så hva mener egentlig Seth Roberts? (Dette er basert på min relativt grove tolkning av forskningsrapporten)
Vel, han mener at om kroppen lagrer fett eller ikke er bestemt av et "set-point" i kroppen. Ved et lavt "set-point", vil kroppen forbrenne mer fett enn et høyt, eventuelt at jo høyere set-point man er på, jo mer fett lagrer man fra maten.

Hva påvirker så dette punktet? Roberts mener at smaken på maten har en innvirkning. Han bruker som eksempel at når det var rikelig med mat, var maten ofte svært smakfull, med en sterk og kompleks smak. Dette ga kroppen et signal om at nå var det rikelig med mat, og den burde lagre så mye fett som overhodet mulig, til hardere tider. Dette skjedde ikke til like stor grad når det var dårlig med mat, fordi maten da gjerne var mye kjedeligere og mindre sterk enn i gode tider. I tillegg mente han at kroppen kunne assosiere enkelte mattyper med kalorier, og derfor når den spiste mat den hadde spist mange ganger før, økte det fettlagringen. Det at vi til stadig større grad spiser både ensformig og standardisert mat (tenk Mc Donalds, Coca Cola, Pizza Grandiosa) øker risikoen for at vi legger på oss. Det at maten var lett å fordøye var også et element.

Dette er jo forskning som strider mot ganske mye konvensjonell lære på området om at en kalori er en kalori, uansett hvor den kommer fra. Roberts var uenig med dette, og mente at det var en del "triggere" som utløser hvor fetende mat var. Han mente også at det var noen grep vi da kunne ta, for lettere å gå ned i vekt. Enkelte av tipsene hans var
- Variere smaken på maten ofte, blande uvanlige smaker slik at ikke kroppen automatisk assosierte maten vi spiste med maten vi har spist før
- Drikke et glass sukkervann eller spise en spiseskje smakløs olje 1 time før et måltid, fordi dette skulle senke kroppens "set-point" ved å tilføre kalorier uten noen bestemt smak.

Om det har noe for seg? Jeg aner ikke. Kommer jeg til å prøve? Lite trolig. Men jeg synes likevel at det virket litt moro, og jeg synes alltid at det er morsomt når folk tenker litt "utenfor boksen", og utfordrer den konvensjonelle tankegangen. Ingen av rådene hans er jo skadelige eller helsefarlige, så om det skulle være noen som føler seg i støtet til å være forsøkskaniner, er det jo bare å prøve! Og hvis det eneste som skal til er en spiseskje olje en periode på 2 timer der man ikke utsettes for noen andre smaker, er det vel omtrent den mest behagelige dietten jeg har hørt om så langt.

Om noen skulle være interessert i å lese forskningsrapporten i sin helhet, kan de se her
What makes food fattening?

Om en mer popularisert versjon skrevet av noen av mine favorittforfattere (freakonomicsgutta) skulle passe bedre kan du lese her
Does the Truth Lie Within?

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jeg synes også at dette var interessant. Jeg tror riktignok ikke jeg kommer til å prøve ut dietten, men det er uansett et godt argument for å spise variert.

-_- sa...

Definitivt! Blir spennende å se hvordan forskningsresultatene blir for dette fremover.