torsdag 3. april 2008

Forbrenningsangst

Om man skal beskrive en gruppe som slankere med et ord, så er bekymret et godt et. Det er ganske mye forskjellig som man kan bekymre seg for når man skal ned i vekt. Å overtenke og overanalysere pleier å være en relativt kjent karakteristikk. Men det er ikke en redsel jeg ser oftere enn redselen for forbrenningen. Skal man skremme en slanker, trenger man ikke prøve særlig hardt, du kan bare si "sparemodus" eller "nedsatt forbrenning" og du ser de skvetter til med en gang. For det er alle som trener og spiser sunt sitt mareritt, at innsatsen man legger ned i å spise mindre og sunnere skal ødelegge forbrenningen.

En vanlig "sannhet" som er gjengitt i et utalls artikler, foruminnlegg og i velmente råd fra en venninne til en annen, er at man kan øke forbrenningen ved å spise lite og ofte. En del har tatt denne til sin ytterste konsekvens, og tror de stuper inn i sparemodus så fort man har gått 2.5 timer uten mat. Jeg var også på "spis annenhver time" bølgen i en periode. Jeg har aldri stresset så mye i hele mitt liv. Var det forelesninger i 4 (eller grøss og gru, 6) timer på rad, så måtte man ha med seg matpakke. Og er det noe som er mindre fristende enn en litt lite kreativ salat med tunfisk og bønner, så er det en lite kreativ salat med tunfisk og bønner som har ligget i en sekk i romtemperatur i 3 timer.. Men hva skulle man gjøre? Spiste jeg skjeldnere kom jeg jo til å komme i sparemodus, og legge på meg uansett hvor lite jeg spiste... eller?

Det finnes mange grunner til å spise lite og ofte. Det er vist at mange overvektige har et spisemønster der de spiser svært lite på begynnelsen av dagen, og overspiser senere på kvelden. Slankekur i omtrent 50% av dagen med andre ord, og ikke spesielt heldig, naturlig nok. Men spiser man 1600 kalorier spiser man 1600 kalorier, om det skulle være i 3 eller 8 måltider. For mange er det å spise hele tiden en påkjenning, inkludert for undertegnede. Når det i tillegg ikke foreligger annen dokumentasjon for at måltidsfrekvens påvirker forbrenning enn en lavproteindiettforsøk fra 70-tallet (der alle forskjeller forsvant da man kom opp i 3 måltid om dagen i forhold til de som spiste "hele tiden") og at det har blitt gjentatt som en udokumentert "sannhet" så spiser jeg 3 ganger om dagen. Liker det gjør jeg også.

Og jeg tror veldig mange hadde hatt veldig godt av å slappe litt mer av. Ikke tenke så mye på antall minutter siden forrige måltid. Ikke frykte sparemodus bare fordi man går 2.5 timer uten mat. Ta det med ro, slutte å stresse og styre og bekymre seg, og gjøre det som passer seg Happy.gif Det er uansett bare det du vil klare å holde ved like.

Før dere spammer kommentarfeltet om sultfølelser og blodsukker etc, skal dette være sagt
1) Jeg sier ikke at det er dårligere å spise lite og ofte, men det er ikke BEDRE
2) Det at hyppige måltider gir et mer stabilt blodsukker er heller ikke nødvendigvis tilfelle, fordi milde sultperioder i kroppen faktisk fører til bedre insulinfølsomhet
3) Nr man spiser 1500 kalorier på en lite og ofte diett og 2500 kalorier på lite/skjelden er det ikke måltidsfrekvensen som gjør at du legger på deg

Ingen kommentarer: